[Diskussion] Tidsgränser för diskussioner och omröstningar

Post Reply
Venus
Posts: 203
Joined: Sun Apr 17, 2022 6:15 pm

[Diskussion] Tidsgränser för diskussioner och omröstningar

Post by Venus »

Hej!

Jag skulle vilja öppna för diskussion och så småningom omröstning gällande tidsgränser för de diskussioner och omröstningar vi för här på sidan. Jag tycker att somliga diskussioner/röstningar är öppna alldeles för kort, och att det blir svårt att hinna med att läsa, bolla, tycka till, formulera sig, svara, rösta osv. på t. ex. en vecka.

Tänker också att det kan vara en bra idé att alla diskussioner/omröstningar har öppet samma tid, mest för att det blir mer ””jämställt””/””rättvist”” så, men också för att man inte behöver hålla reda på så mycket (även om det står i pollen).

Förstår att förslaget kanske inte resonates med alla i och med att vissa diskussioner/omröstningar är rätt straightforward, men känns ändå som att den stora majoriteten är sådana där folk vill stöta och blöta för- och nackdelar, och få prata kring dem.

Framför allt tycker jag att det känns ””schysstast”” att ha diskussioner och omröstningar öppet längre än en vecka så att man inte behöver känna att man går miste om att få göra sin röst hörd om man har en vecka IRL där man inte kan sitta på MV! (OBS att detta inte är riktat till någon särskild omröstning eller diskussion, utan något jag tänkt på men glömt bort att skriva ner tidigare.)

Mitt förslag är alltså att förlänga tiden för diskussioner och omröstningar här på MV. Föreslår att diskussioner har öppet åtminstone 10-14 dagar, och omröstningar minst lika länge. Med de tidsgränserna kommer man ändå till beslut på en månad (eller tre veckor)!

Vad tycker ni andra om det?
User avatar
Lillasyster
Posts: 969
Joined: Mon Apr 04, 2022 8:05 pm
Location: Junibacken
Contact:

Re: [Diskussion] Tidsgränser för diskussioner och omröstningar

Post by Lillasyster »

Jag vill 1) säga att det är jättebra att det lyfts när det ses som ett problem. Från början sa vi diskussioner på 2 veckor och sedan omröstning på 1 vecka och det uppfattade jag som att det fungerade i början, men vi bestämde ju heller inte exakt för att saker kan ändras och aktiviteten är ju inte samma nu som den var i typ maj/juni när vi startade sidan.

Jag sätter i nuläget alltid en omröstning till att vara igång 1 vecka. Däremot diskussioner sätter jag minst 2. (Ingen värdering i det, jag bara gör det för jag har gjort det hela tiden). Generellt tänker jag personligen att omröstningar inte behöver lika mycket tid (för som jag ser det om man inte håller med så röstar man för det vilket betyder att vi skapar en ny diskussion som får mer tid). Jag menar jag tycker att 1 vecka funkar bra, men jag är också aktiv så vet inte om det här fungerar för alla. Jag försöker alltid säga till i discord att det har startats något nytt.

Sedan kan jag tycka att olika diskussioner kan kräva olika lång tid. Jag tycker att det är svårt att säga att alla ska ta en viss tid, för vissa diskussioner är mycket som lyfts medans i andra är det inget alls. Jag tycker däremot att ex. om det visar sig att folk har åsikter så förlänger man tiden. Oftast när man har startat en diskussion där ingen svarar kan det kännas meningslöst att vänta så länge (för i många diskussioner har det heller inte sagts något mer). Så personlig rekommendation kan vara att om man vet att man har tankar att formulera att kanske skriva ett inlägg och säga att "jag har tankar, ska presentera dem när jag hinner" och då kan man också förlänga tiden för diskussionen om det behövs.

Diskussioner håller jag oavsett med om att ca 2 veckor är bra minimum för att ge folk möjligheten att göra sig hörda. Tror för övrigt bara det varit en omröstning som inte varit på 1 vecka, så atm är det standard (även om det inte måste fortsätta vara det obv) Jag tycker att 2 veckor är länge att vänta på en omröstning, men det behöver ju inte alla tycka.

Men ja, oavsett vad jag tycker så tycker jag att det är jättebra att höra vad andra tycker. Det är ju svårt att anpassa efter hur alla känner om man inte vet liksom <3
User avatar
J.C Superstar
Posts: 471
Joined: Sat Apr 16, 2022 11:17 pm

Re: [Diskussion] Tidsgränser för diskussioner och omröstningar

Post by J.C Superstar »

Personligen känner jag nog att det känns mycket att ett beslut ska behöva ta nästan en månad för att diskussion + omröstning ska vara 2 veckor vardera.

Jag fattar att vi alla har olika tid för MV, men tänker att det också är något vi får acceptera gällande hur delaktiga vi kan vara.

Hittills tror jag det har varit så att de alla flesta diskussioner är öppna i ca 2 veckor - ibland längre när folk inte diskuterat, eller när det märkts att folk uppenbarligen har mer att säga - och sen har alla omröstningar jag sett varit öppna i 1 vecka. Jag tycker att det är ett bra system, speciellt eftersom diskussionerna är det som liksom borde behöva mer tid. De allra flesta trådstarter skriver också hur länge diskussionen är tänkt att vara öppen, så en vet ju på så vis hur lång tid en har på sig.

Men med sagt sen kan jag hålla med om att det är najs att ha en bestämd tid som gäller för alla diskussioner och omröstningar så det blir samma! Mitt förslag är helt enhet att diskussioner ska pågå i 2 veckor (men kanske med någon klausul om en eventuell förlängning på 1 vecka om det verkar behövas mer tid att diskutera pga ingen har sagt något, eller för att det är en hetsig diskussion där många fortfarande diskuterar en massa) och omröstningar 1 vecka!
User avatar
Yellow
Posts: 223
Joined: Sun Apr 17, 2022 8:08 am
Location: smultronstället

Re: [Diskussion] Tidsgränser för diskussioner och omröstningar

Post by Yellow »

Jag tycker det har funkat bra som vi haft det, dvs ca 2 veckor för diskussion (vet att det dragit över ibland antingen pga förlängd eller pga att det tagit lite extra tid att hinna fixa omröstning) och 1 vecka för röstning.

Något jag tycker skulle kunna hjälpa om det känns som ont om tid/stressigt, är att kanske ha färre diskussioner/omröstningar igång samtidigt, snarare än göra tidsgränserna längre.
Post Reply