Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post Reply
User avatar
Lillasyster
Posts: 969
Joined: Mon Apr 04, 2022 8:05 pm
Location: Junibacken
Contact:

Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by Lillasyster »

Vi börjar närma oss att komma igång med ansvargrupperna på riktigt, vilket betyder att ett frågetecken att reda ut inför det är vad för behörighet grupperna ska ha.

Det jag har hört bollas tidigare är:
  • Ett konto per grupp att kunna använda (logga in på samt för att kunna posta/göra till inläggsförfattare så att det ser mer officiellt ut)
  • Ett forum för grupperna med varsitt underforum för att kunna föra diskussioner och annat
  • Färg på användarnamnet (olika för olika grupper? eller samma för alla?)
  • En grupp för användargrupperna (gemensamt eller separat) som ger utökad behörighet
Andra tankar? Skriv gärna! I slutändan tänker jag att allt blir test för att se hur det fungerar och att allting går att justera efter hand, men vad känner folk att grupperna behöver kunna göra/ha tillgång till tekniskt?
User avatar
J.C Superstar
Posts: 471
Joined: Sat Apr 16, 2022 11:17 pm

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by J.C Superstar »

Jag är ett fan av konton till ansvarsgrupperna, både för att det då blir tydligt att se vilken användargrupp som är avsändare för ett inlägg, för att medlemmar i användargrupperna ska kunna ”gömma” sig bakom sin ansvarsgrupp (att beslutet/tanken inner från gruppen, inte en enskild individ), det ska se mer officiellt ut, användargruppen ska alla kunna redigera trådstarter gjorda av gruppen (tex uppdatera listor) bara för att nämna några liksom!

Tänker att det också är bra om nån spelare vill kontakta en ansvarsgrupp så kan en skicka ett pm till gruppen och inte till enskilda medlemmar i den. Blir både tydligare och ger medlemmar i en ansvarsgrupp möjlighet att välja när de vill arbeta och när de bara vill logga in på sidan och fokusera på sitt spelande.
wiw
Posts: 87
Joined: Wed Apr 20, 2022 2:55 pm

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by wiw »

jag håller med om att det känns jättebra med egna konton för varje ansvarsgrupp av ovan nämnda anledningar!

underforum känns bra, och användarnamnsfärger inte så noga, en eller flera användargrupper är också bra (men kanske främst behövs för användargruppernas konto och inte för medlemmarnas konton?)

något som kanske inte riktigt hör hemma i den här diskussionen (och som kanske redan är diskuterat? säg åt mig), men som känns bra att prata lite om är typ transparens, eller hur öppet man förväntas arbeta som ansvarsgrupp? måste diskussioner inom arbetsgruppen hållas endast på forum (svårare med snabba diskussioner exempelvis, men samtidigt kanske vissa som inte gillar discord), och vem ska kunna se diskussioner? ska man diskutera på en plats där alla kan se, eller går det bra att ha själva arbetsprocessen stängd och posta förslag/beslut publikt?
User avatar
J.C Superstar
Posts: 471
Joined: Sat Apr 16, 2022 11:17 pm

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by J.C Superstar »

wiw wrote: Wed Dec 14, 2022 8:41 pm något som kanske inte riktigt hör hemma i den här diskussionen (och som kanske redan är diskuterat? säg åt mig), men som känns bra att prata lite om är typ transparens, eller hur öppet man förväntas arbeta som ansvarsgrupp? måste diskussioner inom arbetsgruppen hållas endast på forum (svårare med snabba diskussioner exempelvis, men samtidigt kanske vissa som inte gillar discord), och vem ska kunna se diskussioner? ska man diskutera på en plats där alla kan se, eller går det bra att ha själva arbetsprocessen stängd och posta förslag/beslut publikt?
Tror inte det diskuterats som så, så bra att det lyfts!

Tycker personligen att de inbördes diskussionerna inom gruppen kan ske antingen på Discord eller forum, beroende på vad gruppen kommer överens om! Tänker att Discord liksom trots allt är en viktig del av MV, och så länge gruppen är överens om att de vill köra sina diskussioner där så tycker inte jag att en ska behöva ta hänsyn till om folk som inte är med i gruppen vill kunna hänga med i den inbördes diskussionerna men inte vill hänga på Discord liksom! Sen postas såklart själva förslagen och omröstningar och diskussioner som ska ske i helklass sedan i forumet.

Jag tänker att undertrådar för de olika ansvarsgrupperna kanske vore nått? Jag gillar tanken på transparens, och ser väl egentligen inte nån anledning att grupperna ska diskutera i helt privata chattar som så liksom. Tillsättandet av poster tex ska ju liksom ske utifrån något sorts ”hur många har den här spelaren”-basis och inte nån ”vem har den bästa karaktären”.

Sen har jag väl inget emot om det skulle ske i privata chattar som så heller, men tycker att idén om transparens skulle vara fin (kanske bara är min egen paranoia och fomo som talar här asså hahaha)! Ser liksom inte någon anledning till varför det skulle göra nått om andra kan gå in i en underkategorin och följa snacket/se hur en diskussion inför nått beslut sett ut eller så!
User avatar
Lillasyster
Posts: 969
Joined: Mon Apr 04, 2022 8:05 pm
Location: Junibacken
Contact:

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by Lillasyster »

Okej, så jag kan väl säga att 1) tycker jag att det är väldigt smidigt att inte behöva växla konto för att göra saker (för jag använder ju Admin ibland för att fixa teknik på forumet, och det är väldigt skönt med allt jag slipper växla konto för - personlig preferens kanske, men det är min upplevelse). Jag vet inte exakt hur det fungerade på SH men där hade väl spelarna också någon form av behörighet (namnet var åtminstone färgat). Sedan finns det kanske saker alla ska kunna göra också så att skillnaden inte blir överdrivet stor där ändå. Jag vet inte hur folk känner om alla spelares behörighet?

Jag tycker inte att alla diskussioner måste ske helt öppet, däremot tycker jag att det ska presenteras vad som har bollats, om än kanske lite... mer sammanfattat ibland. Tycker också att finns det några frågetecken om vad som pågår ska gruppen säga om det är något som diskuteras mer privat. Tänker också att det ska finnas möjlighet från övriga spelare att komma med tankar, så säg att gruppen presenterar ett förslag så har spelarna en vecka på sig att komma med något mer, eller så tar gruppen emot tankar redan innan de sätter igång att utarbeta förslag, och så är alla med och röstar, så gruppen tar inget eget beslut om saker.

Tänker att det skulle kunna vara tex att gruppen startar en tråd i forumet om ämnet som ska diskuteras och diskuterar man tex på discord kan man posta en liten sammanfattning av vad man sagt/kommit fram till i tråden
User avatar
Lemon
Posts: 377
Joined: Sun Apr 17, 2022 8:31 am
Location: Söderköping

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by Lemon »

Tycker rent spontant att ett konto per ansvars grupp låter som en bra idé av de anledningar som redan nämnts .

Tänker att de är upp till ansvarsgrupperna att besluta om de vill ha sina diskussioner på discord eller i forumet .Färdiga förslaget kan sedan publiceras på forumet så att resten utav medlemmarna får lite tid typ en vecka på sig att diskutera förslaget och komma med synpunkter innan det går till omröstning .

Tycker att undertrådar för ansvarsgrupperna låter trevligt även om jag inte har något emot privata chattar som så
Venus
Posts: 203
Joined: Sun Apr 17, 2022 6:15 pm

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by Venus »

Delar mina two cents om transparens:

Jag tycker det är bra att få läsa varför ett officiellt beslut (vad nu det är?) fattats eller ett förslag lagts fram t. ex. vilka parametrar man haft i åtanke och metoden bakom beslutet. Däremot vill jag gärna få tänka högt och brainstorma i ett stängt rum med bara de som har samma uppgift som jag, utan att alla kan läsa, när saker är i planeringsstadium.

När man vill ha input eller förslag, eller när man har en färdigare idé om en punkt att ta upp för röstning eller som behöver administreras har jag inget emot att posta det officiellt eller skriva i en öppen kanal. Min egen känsla är att saker uppfattas som mer officiellt än det är om man måste skriva allting öppet, i och med att man tillhör just en ansvarsgrupp. Jag vill gärna få provprata och bolla ””ostört”” med de som har samma ansvar som jag, till en början.
Venus
Posts: 203
Joined: Sun Apr 17, 2022 6:15 pm

Re: Behörigheter och teknik för ansvarsgrupper

Post by Venus »

En till sak som kom upp i diskussion om detta på Discord var eventuella regler och riktlinjer för ansvarsgrupperna, alltså att fastställa några sådana (utöver trivselreglerna). Kan det vara en bra idé?
Post Reply