[FAQ] Godkännande av nya karaktärer

Post Reply
INFO

Re: [FAQ] Godkännande av nya karaktärer

Post by INFO »

1. Hur får jag en karaktär godkänd?

För att få en karaktär godkänd ska karaktären ha en tråd i porträttgalleriet där vill information som krävs presenteras. För nya spelare som inte har ett eget underforum läs här (där information kommer komma hur man ska gå tillväga).

INFO

Post by INFO »

2. Vad är porträttgalleriet och hur använder jag det?

Porträttgalleriet går att finna här. Det är ett forum där alla karaktärer kan presenteras med en egen tråd. För spelare från SH kan det jämföras med att varje karaktär har en tråd med sin bakgrund, men här är det spelaren själv som lägger upp den i forumet och det finns mer möjligheter att redigera och lägga upp med bilder och rubriker och länkar. Det går bland annat att länka andra karaktärer, vilket kan skapa nästan som en egen wiki där det går att klicka sig vidare. Det är dock inget krav på att ha det, utan mer en rolig detalj.

Varje spelare har ett eget underforum där alla karaktärer kan presenteras. Förslagsvis skapar man ett index där man kan lista alla karaktärer man har och även länka till deras trådar. Det gör även att det blir lätt överskådligt vilka karaktärer en spelare har. Sedan kan man skapa trådar för karaktärerna, som förslagsvis döps till deras namn och något om var de befinner sig, som [HW, R7] eller [MVK] eller [DS3], men är inget krav.

INFO

Post by INFO »

3. Vad behöver jag ha med i porträttgalleriet för att en karaktär ska bli godkänd?

För att få en karaktär godkänd krävs att ett visst antal punkter redovisas i en karaktärs porträttgalleri (en tråd som presenterar karaktären, titeln bör innehålla karaktärens namn samt gärna vad för typ av karaktär det är: mvk, hw, ds, bb osv)

I tråden ska sedan följande punkter presenteras:
Namn
Ålder
Hemort, och födelseort om annan
Elevhem (om relevant)
Blodstatus
Personlighet
Intressen
Utseende (måste beskrivas med text (bild är frivilligt, men måste alltså kompletteras med text))
Familj
Sammanfattning av skolgång hittills/liv hittills (För elever krävs endast en kortare sammanfattning av skolgången hittills men det är fritt fram att beskriva mer också)
Yrke, för vuxna

Så länge alla obligatoriska punkter är med är det frivilligt exakt hur det redovisas i porträttgalleriet (det kan alltså vara i form av ett formulär där alla frågor besvaras i ett, eller att informationen kommer i form av en klassisk SH-bakgrund, uppdelat i löpande text eller punktform eller hur du nu vill få med den

INFO

Post by INFO »

4. Är det någon som kollar om jag fått med allt?

Nej, det är ingen som kommer gå igenom och granska om du har fått med allt med karaktärerna. Däremot för särskilda poster, som chefer, quidditchspelare och lärare (med fler) kan ansvariga för att tillsätta posterna gå igenom porträttgalleriet för att se till att kraven för godkänd karaktär är uppfyllda.

Det kollas också när någon får en ny karaktär godkänd för att lägga in dem i listan. Det är inte garanterat att alla karaktärer kollas, men generellt går någon igenom bara för att se till att alla punkter finns med.

INFO

Post by INFO »

5. Jag har en bakgrund från SH, räcker det att posta den?

Är karaktären i samma stadie som på SH, tex i samma åk? I så fall, absolut. Tänk på att MV är ett nytt rollspel, så är bakgrunden skriven för när karaktären gick i ettan och den går nu i femman, representerar den då karaktären? Det räcker förstås med att lägga till det som fattas, så allt behöver inte göras om, men se till vad för krav som finns på en godkänd karaktär och var karaktären befinner sig just nu. Alla karaktärer är trots allt nya för MV som rollspel, även om de existerat tidigare på SH (eller en annan rollspelssida för den delen).

INFO

Post by INFO »

6. Vad gör jag när karaktären är godkänd?

Det finns en karaktärslista med alla godkända karaktärer som går att hitta HÄR. För att en karaktär ska läggas in i listan så posta ett inlägg i DEN HÄR TRÅDEN enligt instruktionerna. Därefter kan du sätta igång och spela med karaktären fritt och hittarelationer med andras karaktärer.

Post Reply