2023/03/01 - Quidditchens hårdhet
Beslut:
Det är beslutat att quidditch på Hogwarts ska vara lika hårt som i ligan.
Länk till tråd för beslut samt resultat i omröstningen
Beslut: Quidditch
- Quidditchgruppen
- Posts: 43
- Joined: Wed Dec 28, 2022 4:55 pm
Re: Beslut: Quidditch
2023/06/14: Så spelas quidditchen på Hogwarts
SPELFORMAT
Skolans liga spelas i sex omgångar där alla elevhem möter varandra två gånger. Tre omgångar spelas på höstterminen och tre omgångar spelas på våren. Matcherna är förlagda till två helger varje månad med en match under vardera helg enligt följande:
Omgång 1: första och andra helgen i oktober.
Omgång 2: första och andra helgen i november.
Omgång 3: första och andra helgen i december.
Omgång 4: första och andra helgen i mars.
Omgång 5: första och andra helgen i april.
Omgång 6: första och andra helgen i juni.
Det är den sammanlagda poängen från alla årets matcher som avgör vem som vinner serien. Skulle två lag sluta på exakt samma poäng avgörs vinnaren i första hand på antal segrar, därefter målskillnad. Står det fortfarande oavgjort spelas en tiebreak-match mellan de två ledande lagen den sista helgen i juni.
RESULTAT
Ett system som kombinerar slump och lagets förutsättningar avgör resultaten i matcherna.
Fem parametrar rankade från 1 (sämst) till 5 (bäst) används för att avgöra lagens styrkor och svagheter, dessa är:
Material (hur bra kvastar och övrig utrustning laget har)
Sammanhållning (hur bra laganda, samarbetsförmåga och moral laget har)
Taktik (hur bra laget är på att komma på, planera - och följa - sin strategi)
Teknik (hur skickligt laget är i sin kvast-, boll- och slagträhantering)
Uthållighet (hur länge laget orkar hålla hög kvalitet och prestera)
Lagets kapten OFF har ansvar för att lämna in rankningen av sitt lags egenskaper till quidditchgruppen, men kan med fördel diskutera på de spelare OFF som spelar lagets medlemmar. Mer information om detta har gått ut i PM till lagkaptener OFF.
I det fall en lagkapten skulle vara ospelad eller inaktiv tillfaller uppgiften de spelare OFF som har karaktärer i laget. Om ett lag är helt ospelat eller inte lämnar in sin ranking inom angiven tid kommer quidditchgruppen att slumpa lagets ranking.
I varje match är en av de fem parametrarna extra viktig och spelar större roll för resultatet. Vilken det är lottas fram. Utöver detta parametrar räknas även lagets genomsnitttsålder in, denna spelar dock mindre roll i uträkningen.
FORMELN
Nedan följer en detaljerad förklaring av hur resultaten räknas ut. Om man inte gillar att räkna kan man med fördel scrolla neråt och lita på att quidditchgruppen gjort ett väl avvägt beslut.
Rating
Parametrarna benämns nedan som Pa, Pb, Pc, Pd och Pe, snittålder skrivs ut som “Å” och “R” är benämningen för ett lags totala rating i den aktuella matchen. I exemplet är Pa den extra viktiga egenskapen.
2(Pa) + Pb + Pc + Pd + Pe + 0.5(Å) = R
Antal poäng genom mål
Lg: Lägsta antal poäng genom mål, Hg: Högsta antal poäng genom mål
2(R) = Lg
15(R) = Hg
En siffra i omfånget Lg-Hg slumpas och avrundas till närmaste tiotal för att få fram lagets poäng genom mål.
Kvicken
Laget med högre rating i den aktuella matchen har större chans att fånga kvicken enligt följande.
Ra: Rating för lag a, Rb: rating för lag b, Ca = chans för lag a att fånga kvicken, Cb = chans för lag b att fånga kvicken
Ra+Rb = 100%
Ra/(Ra+Rb) = Ca
Rb/(Ra+Rb) = Cb
Ca och Cb räknas om till procent av Ra+Rb, vilket lag som fångar kvicken slumpas därefter utifrån procentuell chans.
Slutresultat
Antal poäng genom mål tilldelas vardera lag. Laget som fångade kvicken tilldelas +150 poäng. Högst poäng har vunnit matchen.
Systemet innebär att ett lag kan ha viss fördel i vissa matcher och viss nackdel i andra. Sannolikheten att vinna matchen utan att fånga kvicken är låg, men det är möjligt. Utifrån att slumpa ett värde mellan Lg och Hg kan vi dra slutsatser om huruvida ett lag presterade över eller under sin förväntade förmåga i en match. Genom att slumpa vem som fångar kvicken utifrån procentuell chans baserad på R har lagen relativt lika förutsättningar, vilket anses realistiskt och sannolikt.
UPPDATERING AV RESULTAT
Hela säsongens resultat och tabeller släpps samtidigt en gång vartannat år (samma takt som uppflyttningstakten för quidditchkaraktärer). Ur resultaten framgår totalpoäng, poäng från mål och vilket lag som fångade kvicken. Tillsammans med resultatet postas även ett kortare referat som beskriver matchförloppet och vilken egenskap som visade sig vara extra viktig i just den matchen.
Målet är att de första resultaten ska vara klara den 30 juli 2023. Alla quidditchkaptener OFF har i dag, den 14 juni fått ett PM med instruktioner för inlämning av ranking.
SPELFORMAT
Skolans liga spelas i sex omgångar där alla elevhem möter varandra två gånger. Tre omgångar spelas på höstterminen och tre omgångar spelas på våren. Matcherna är förlagda till två helger varje månad med en match under vardera helg enligt följande:
Omgång 1: första och andra helgen i oktober.
Omgång 2: första och andra helgen i november.
Omgång 3: första och andra helgen i december.
Omgång 4: första och andra helgen i mars.
Omgång 5: första och andra helgen i april.
Omgång 6: första och andra helgen i juni.
Det är den sammanlagda poängen från alla årets matcher som avgör vem som vinner serien. Skulle två lag sluta på exakt samma poäng avgörs vinnaren i första hand på antal segrar, därefter målskillnad. Står det fortfarande oavgjort spelas en tiebreak-match mellan de två ledande lagen den sista helgen i juni.
RESULTAT
Ett system som kombinerar slump och lagets förutsättningar avgör resultaten i matcherna.
Fem parametrar rankade från 1 (sämst) till 5 (bäst) används för att avgöra lagens styrkor och svagheter, dessa är:
Material (hur bra kvastar och övrig utrustning laget har)
Sammanhållning (hur bra laganda, samarbetsförmåga och moral laget har)
Taktik (hur bra laget är på att komma på, planera - och följa - sin strategi)
Teknik (hur skickligt laget är i sin kvast-, boll- och slagträhantering)
Uthållighet (hur länge laget orkar hålla hög kvalitet och prestera)
Lagets kapten OFF har ansvar för att lämna in rankningen av sitt lags egenskaper till quidditchgruppen, men kan med fördel diskutera på de spelare OFF som spelar lagets medlemmar. Mer information om detta har gått ut i PM till lagkaptener OFF.
I det fall en lagkapten skulle vara ospelad eller inaktiv tillfaller uppgiften de spelare OFF som har karaktärer i laget. Om ett lag är helt ospelat eller inte lämnar in sin ranking inom angiven tid kommer quidditchgruppen att slumpa lagets ranking.
I varje match är en av de fem parametrarna extra viktig och spelar större roll för resultatet. Vilken det är lottas fram. Utöver detta parametrar räknas även lagets genomsnitttsålder in, denna spelar dock mindre roll i uträkningen.
FORMELN
Nedan följer en detaljerad förklaring av hur resultaten räknas ut. Om man inte gillar att räkna kan man med fördel scrolla neråt och lita på att quidditchgruppen gjort ett väl avvägt beslut.
Rating
Parametrarna benämns nedan som Pa, Pb, Pc, Pd och Pe, snittålder skrivs ut som “Å” och “R” är benämningen för ett lags totala rating i den aktuella matchen. I exemplet är Pa den extra viktiga egenskapen.
2(Pa) + Pb + Pc + Pd + Pe + 0.5(Å) = R
Antal poäng genom mål
Lg: Lägsta antal poäng genom mål, Hg: Högsta antal poäng genom mål
2(R) = Lg
15(R) = Hg
En siffra i omfånget Lg-Hg slumpas och avrundas till närmaste tiotal för att få fram lagets poäng genom mål.
Kvicken
Laget med högre rating i den aktuella matchen har större chans att fånga kvicken enligt följande.
Ra: Rating för lag a, Rb: rating för lag b, Ca = chans för lag a att fånga kvicken, Cb = chans för lag b att fånga kvicken
Ra+Rb = 100%
Ra/(Ra+Rb) = Ca
Rb/(Ra+Rb) = Cb
Ca och Cb räknas om till procent av Ra+Rb, vilket lag som fångar kvicken slumpas därefter utifrån procentuell chans.
Slutresultat
Antal poäng genom mål tilldelas vardera lag. Laget som fångade kvicken tilldelas +150 poäng. Högst poäng har vunnit matchen.
Systemet innebär att ett lag kan ha viss fördel i vissa matcher och viss nackdel i andra. Sannolikheten att vinna matchen utan att fånga kvicken är låg, men det är möjligt. Utifrån att slumpa ett värde mellan Lg och Hg kan vi dra slutsatser om huruvida ett lag presterade över eller under sin förväntade förmåga i en match. Genom att slumpa vem som fångar kvicken utifrån procentuell chans baserad på R har lagen relativt lika förutsättningar, vilket anses realistiskt och sannolikt.
UPPDATERING AV RESULTAT
Hela säsongens resultat och tabeller släpps samtidigt en gång vartannat år (samma takt som uppflyttningstakten för quidditchkaraktärer). Ur resultaten framgår totalpoäng, poäng från mål och vilket lag som fångade kvicken. Tillsammans med resultatet postas även ett kortare referat som beskriver matchförloppet och vilken egenskap som visade sig vara extra viktig i just den matchen.
Målet är att de första resultaten ska vara klara den 30 juli 2023. Alla quidditchkaptener OFF har i dag, den 14 juni fått ett PM med instruktioner för inlämning av ranking.
- Quidditchgruppen
- Posts: 43
- Joined: Wed Dec 28, 2022 4:55 pm
Re: Beslut: Quidditch
2023/04/16 - Quidditchkommentatorer på Hogwarts (del 1)
Beslut:
Det är beslutat att vi ska ha spelade quidditchkommentatorer. Dessa ska räknas till en annan kvot än quidditchspelare när det gäller hur många en spelare kan spela. Det ska också finnas fler än 1 kommentator.
Länk till tråd för beslut samt resultat i omröstningen
Beslut:
Det är beslutat att vi ska ha spelade quidditchkommentatorer. Dessa ska räknas till en annan kvot än quidditchspelare när det gäller hur många en spelare kan spela. Det ska också finnas fler än 1 kommentator.
Länk till tråd för beslut samt resultat i omröstningen