Start för tidsgränser

Yellow

Re: Start för tidsgränser

Post by Yellow »

J.C Superstar wrote: Tue Jan 24, 2023 11:13 am Jag har nog tänkt att tidräkningen kör igång för quidditchen sen när första rundan av ansökningar är klar, även för de spelare som varit med innan. Just för att största klumpen ska ha samma startdatum för sina 2 år, samt kravet för aktivitet, men att efter det så är det mycket riktigt 2 år från att karaktären gått med i laget!
Jag har också tänkt såhär. Känns enligt mig lite fel om tiden för Q-spelare börjat innan quidditchen kommit igång tycker jag, samt att ett och samma datum för hela den "batchen" med Q-spelare känns enklast, så får de som tillsätts senare ha sina individuella tidslinjer såklart, men att det är ett större datum i början och inte två (som det ju blir om vissa skulle ha t.ex 1 januari och andra datum X när antagningen är klar).
Lillasyster

Post by Lillasyster »

Jag tänker att i och med att det finns lite diverse tankar om vad som gäller så kan vi försöka köra en omröstning om en vecka (31 januari). Håller ni inte med om det som sagts och har ett annat förslag, presentera gärna dessa inom en vecka.
friday

Post by friday »

Jag tycker det känns väldigt jobbigt att vi ska börja rucka på ett beslut som redan är taget (här är omröstningen, och i inläggen under framgår det att det är två off-år från det off-datum som spelaren fick posten som menas). Vi har bestämt att det ska vara individuella gränser? Varje spelare har eget ansvar att göra vad de vill med sin karaktär under de två åren man fått? Jag förstår inte var problemet ligger? Om uttagningarna till lagen ON faktiskt kommer spelas så 1. är det väl ändå inte bestämt på något sätt att man måste vara med och spela dem med sin karaktär? eller 2. inga problem att vara med och spela den om man vill även om ens karaktär på pappret har varit med i laget i ett halvår eller ett år OFF.

Om det för quidditchansvarsgruppen känns som om det skulle bli för mycket att ha koll på så tänker jag vara vågad nog att påstå att den inte behöver ha koll på det. Vi kan faktiskt lita på varandra och på att varje spelare med en q-karaktär själv tar på sig ansvaret att meddela när den karaktärens två år börjar gå mot sitt slut. Vi är vuxna människor, och fina människor, till på köpet, haha! Att signalera att alla spelare och vad de gör eller inte gör hela tiden måste hållas koll på av någon annan skapar ingen trevlig miljö, och för mig personligen känns det förminskande. Om något bestämts gemensamt är det självklart att det ska följas, gemensamt. (OM någon mot all förmodan skulle bryta mot regeln - om det nu öht blir något tryck för lediga platser i lagen! - så kan vi hantera det då, isf.)
Lillasyster

Post by Lillasyster »

friday wrote: Tue Jan 24, 2023 4:47 pm Jag tycker det känns väldigt jobbigt att vi ska börja rucka på ett beslut som redan är taget (här är omröstningen, och i inläggen under framgår det att det är två off-år från det off-datum som spelaren fick posten som menas). Vi har bestämt att det ska vara individuella gränser? Varje spelare har eget ansvar att göra vad de vill med sin karaktär under de två åren man fått? Jag förstår inte var problemet ligger? Om uttagningarna till lagen ON faktiskt kommer spelas så 1. är det väl ändå inte bestämt på något sätt att man måste vara med och spela dem med sin karaktär? eller 2. inga problem att vara med och spela den om man vill även om ens karaktär på pappret har varit med i laget i ett halvår eller ett år OFF.
Jag vet inte om det är svar generellt eller till att starta en omröstning, men det här är inget som säger emot den omröstningen. Det här handlar om när det sätter igång, för vi håller fortfarande på sätt och vis på att få upp sidan så jag tycker inte att det är helt självklart när saker börjar räknas. Vi kommer inte göra något som påverkar att det är individuell gräns, men uppenbarligen har vi olika tankar om när det börjar räknas och då är ju det bästa att alla får göra sin röst hörd och att vi sedan beslutar vad som gäller. Du kanske tycker att det är självklart att det sätter igång 1 jan men uppenbarligen är ju inte det något alla tycker är lika självklart. Efter det datum vi bestämmer att det sätter igång gäller ju beslutet att det börjar när karaktären får posten. Att det är individuella gränser betyder inte att vi inte kan ha ett gemensamt startdatum när saker sätter igång, för det är ändå individuella gränser och om någon får en post senare eller går upp tidigare kommer gränserna skilja sig från andra.

Så problemet är att vi inte alla har samma tanke om när man ska börja räkna på gränserna och att det är en fördel att vi vet när det sätter igång. Kanske är det för hur jag funkar eller att jag varit drivande i omröstningar och diskussioner sedan dag 1, men jag tycker inte att det är helt självklart alltid när saker drar igång i praktiken om man inte satt ett datum.
Byron

Post by Byron »

friday wrote: Tue Jan 24, 2023 10:59 am Oberoende av vad min egen (eller andras) personliga åsikt är om individuella/gemensamma tidsgränser var det individuella tidsgränser som vann omröstningen för quidditchspelare. Vikten av att vi alla accepterar utfallen av omröstningarna har lyfts flera andra gånger på andra ställen och betonats starkt i andra diskussioner, och behöver gälla här också.
Jag glömde bort den omröstningen/hade missat den. Bra att du påminde. Tror då mina poänger främst gäller prefekter men det är ju lite en annan fråga också då prefekter är mer beroende av hur det ser ut i de andra årskurserna innan man går upp. Läste lite dåligt vad ni skrivit innan jag skrev. Tycker det är så svårt med såna här forumdiskussioner. Men det är självklart att de beslut som finns gäller.
friday

Post by friday »

Lillasyster wrote: Tue Jan 24, 2023 5:11 pm Efter det datum vi bestämmer att det sätter igång gäller ju beslutet att det börjar när karaktären får posten.
Var står det här? Det enda jag hittar i beslutet är att tidsgränsen/-räkningen börjar från då karaktären får posten. Det står inget där om "det datum vi bestämmer".
Lillasyster wrote: Tue Jan 24, 2023 5:11 pmDet här handlar om när det sätter igång.
[...]
... det är en fördel att vi vet när det sätter igång.
[...]
... inte att det är helt självklart alltid när saker drar igång i praktiken om man inte satt ett datum.
Det är individuellt, så det sätter igång/räkningen börjar från det datum när karaktären fick posten. För 1a janurai-karaktärerna är det: 1a januari 2023. För andra karaktärer som får poster senare, kommer det vara från datumet de får posten.

(Obs, jag pratar enbart om quidditchspelare fortfarande.)
Lillasyster

Post by Lillasyster »

friday wrote: Wed Jan 25, 2023 2:15 pm Var står det här? Det enda jag hittar i beslutet är att tidsgränsen/-räkningen börjar från då karaktären får posten. Det står inget där om "det datum vi bestämmer".[/i]
Grejen är: vi håller inte med varandra om vad som gäller och det är det som ligger till grunder för en omröstning.

Exempel: Det var en prefektomröstning precis innan jul, där jag tyckte att svaret var helt självklart vad som gällde men där folk inte höll med mig. Det är därför vi har omröstningar.

Det du presenterar kommer vara ett alternativ att rösta på, men eftersom att vi har olika tankar är det bättre att rösta så att alla är medvetna om vad som gäller.

Det jag försöker säga är att bara för att ett beslut är taget gäller det inte att allting sätter igång direkt. Beslut tillkommer, startdatum har funnits osv. I min hjärna sätter inte quidditch och allt igång förrän första omgången är tillsatt vilket i så fall skulle innebära att tidsgränser börjar rulla först då. Jag förstår vad du tänker också, däremot tycker jag inte att det är så självklart som du tycker. För jag tycker inte att det måste vara självklart med 1 jan heller då, för många skrev ju i tråden om att behålla tidigare än då, så det skulle på samma sätt gå att argumentera för att det satte igång så fort man skrev i tråden. Jag håller inte med om det, men det går att argumentera på att det var då karaktären fick posten.

Jag tror inte att vi kommer landa i att vi håller med varandra här. Jag tycker inte att det strider mot något fattat beslut, det kanske du tycker. Bästa sättet att avgöra sådant är en omröstning, så som vi kör på MV.

Jag startade den här tråden för att jag var osäker på vad som gällde själv, och det har kommit in olika tankar på vad som gäller så uppenbart är det en fråga värd att lyfta. Hade det inte funnits något frågetecken hade tråden aldrig tillkommit. Jag tycker alltid att hellre en diskussion/omröstning för mycket så att det blir tydligt vad som gäller än att gå med frågetecken.

Jag tror inte att det finns mycket mer jag kan säga för att förmedla vad jag känner om det som sagts. Jag tror absolut inte att det varit meningen men har upplevt kritik mot att jag lyfte frågan alls, och jag kan fortsätta bolla privat men jag tror inte mycket mer jag kan säga om det här kommer ge något för diskussionen utan handlar mer om att vi ser olika på det.
J.C Superstar

Post by J.C Superstar »

Jag hade själv tänkt lyfta frågan om från vilket datum vi startar räkningen, så jag tycker det är en relevant fråga för uppenbarligen är inte det tydligt för alla och jag håller inte alls med om att det skulle vara så svart på vitt att karaktärer som claimade sina roller 1 januari så starta sin räkning då.

För mig har jag tänkt att quidditchen tex kör igång när första rundan av tillsättande av lagen varit, även om jag claimade mina positioner 1 januari (well, jag claimade tekniskt sett mina redan när claimadet öppnade, jag spelade spel med min prefekt - där han omnämndes som prefekt - redan innan det, dessutom).

Men för mig har det varit lika självklart att de individuella starterna för quidditchspelarna drar igång kring 20 februari då det är då lagen sätts liksom, som det verkar ha varit självklart för dig friday att de drar igång 1 januari. Så yeah, uppenbarligen behöver vi rösta om det för jag tycker min åsikt är minst lika vettig och går minst lika bra ihop med omröstningen som andra åsikter som lyfts!
Yellow

Post by Yellow »

Jag tror att vi tolkat beslutet på olika sätt, helt enkelt, och att det är däri "problemet" ligger. Jag har själv inte tolkat det som att tiden för posterna började räknas vid själva claimandet i tråden, så för mig känns det lite snopet om räkningen skulle ha börjat redan utan att jag var medveten om det. Såklart får jag rätta mig efter det om det är så majoriteten tolkat beslutet/tycker, men känner också att en omröstning om hur vi tolkat beslutet känns relevant och viktig, då det ju verkar som att det finns olika uppfattningar om vad som faktiskt bestämts.
friday

Post by friday »

Om vi ska vara sånna så är det från den 1a januari som gäller, för de som claimade i den tråden, för att det var sista dagen man kunde claima - eller, alternativt: 2a, 3e, 4e, 5e, 6e eller när nu i de dagarna där efter som listan med quidditchlagens medlemmar kom upp här på forumet.

Och det står ju att det är individuella gränser från när karaktären fick posten, i beslutet?! 😆 Hur kan det tolkas annorlunda? Jag skulle kunna köpa att vi kanske behöver bestämma exakt när karaktärerna som claimade specialposterna senast 1a januari officiellt ”fick” posten, som illustrerat ovan, men då kan man ju bara fråga sig när det kommer räknas från för framtida karaktärer? Från när det postas om det i forumet? Well, there is your answer.

Om vi börjar rucka på ett så enkelt, rättframt beslut nu, för att vi övertolkar det (? Eller? Jag fattar verkligen inte vad det är som händer här? 😅), så är det ju jätteenkelt att börja rucka på massa annat också. Det här känns extremt osäkert nu.
Post Reply